- Мода
- от 20 декември 2021
Валентина Гурова
1. Бихте ли се представили?
Казвам се Валентина Александровна Гурова и съм основател на агенция „PR-Alliance“.
2. Как станахте самостоятелен PR? Как застанахте начело на PR агенцията: с нейното създаване или в резултат на повишение? Кое според вас е по-интересно?
Започнах работа в сферата на PR през 1999 г., когато този вид дейност тепърва набираше скорост в Русия. По това време най-търсената PR-насока беше политиката. В началото на 2000-те ми хрумна идея да отворя собствена агенция с малко по-различа цел – интересите ми бяха в сфери като социални дейности, благотворителност, култура, изкуство и разбира се, шоубизнес. Да речем забелязах, че има известен вакуум в областта, така че реших да навляза в тази ниша. През 2002 г. е основах фирма “PR-Alliance”. Засега моят екип разработва PR програми както за физически лица, така и за организации, включително големи индустриални и инвестиционни компании.
3. Възможно ли е да се изучава професията PR-специалист? Или трябва да е вид призвание? Споделете ни вашия опит.
От моя гледна точка става дума повече за призвание. В областта на PR-а трябва да имате добър нюх за бизнес, развита интуиция и безупречно чувство за вкус. Няма университет, в който да учиш такива неща.
4. Разкажете ни повече за вашата специализация: Какво или кого популяризирате? Защо по този начин? Какви успехи имате?
Организираме PR на публични личности, проекти, компании - за всички и всичко, което не противоречи на нашите принципи, морални норми и законодателството на Руската федерация. Обхватът ни е доста широк - популяризираме професионални фотомодели и артисти, както и менталисти и политици.
Ярък пример за работата на нашия PR екип е представянето на Наталия Переверзева (Мис Русия 2011) на конкурса Мис Свят, когато нейната пламенна реч предизвика силен обществен отзвук. Тогава целият свят започна да говори за Русия. И аз, като агент на Наталия, денем и нощем отговарях на телефонни обаждания от журналисти, които искаха да я интервюират.
5. Спомняте ли си неуспешен PR? Какъв опит извклякохте от това?
Имахме случай, когато наш клиент желаеше да разработи PR-компания едновременно в две посоки: политика и шоубизнес. Много проекти не съвпадаха един с друг като концепция, а някои откровено си противоречаха. Като политик клиентът популяризираше вечни ценности, патриотизъм и сдържан начин на живот. В същото време като звезда от бляскаво телевизионно шоу той пълнеше Instagram профила си със снимки, които го показват като купонджия. В крайна сметка успяхме да укротим неговия плам и да го убедим да се откаже от подобен „двоен“ живот.
6. Как избирате служители за вашата компания? Кое е по-полезно: лични качества (какви?) или професионални (опит или образование, кое е по-важно)?
Нашата компания е съставена от екип от професионалисти, които от години работят в PR сферата и са натрупали значителен опит в маркетинга, рекламата и дизайна. Освен висок професионализъм, ние изискваме специални личностни характеристики, тъй като работим с хора, а добрите комуникативни умения са жизненоважни. Може би затова в нашата компания винаги цари творческа и приятелска атмосфера. Ние растем заедно, трупаме опит, празнуваме победи и преодоляваме трудности.
7. Как отговаряте на въпроси като "какво работиш?" от непознати, роднини или приятели. Отговаряте ли честно, изнасяйки мини лекция „Какво е PR“ или по друг начин?
Днес е достатъчно да кажете, че сте PR-специалист, няма нужда да обяснявате този термин. Обикновено следващият коментар на моя отговор е въпрос за конкретна област или известен клиент. Преди 10 години обаче наистина трябваше да обяснявам каква точно работя.
8. Моля, дефинирайте PR възможно най-кратко по три различни начина.
PR е информационна подкрепа, която отваря пътя за професионално израстване на специалисти от различни области, развитие на организации или компании и решаване на конкретни проблеми и задачи.
PR е мощно оръжие на информационното бойно поле.
PR е насоченото действие на информационния поток с необходимата характеристика.
9. Бихте ли препоръчали книги (бизнес и художествена литература), филми или телевизионни предавания, които са повлияли на развитието ви като PR-професионалист?
Тъй като кариерата ми започна с политически PR, ще дам пример точно от тази област - „Да разлаем кучетата“ на Бари Левинсън ми направи дълбоко впечатление. Това на практика е хрестоматия как правилно да правим PR.
10. Кой е перфектният PR-експерт според вас? (Може да е сбор от определени качества или можете да посочите реални лица от Русия и чужбина. Може да са хора извън света на PR, например Владимир Путин или Стив Джобс).
Винаги съм приятно изненадана от компаниите на Apple. Те създават вълнение по отношение на следващия му нов продукт толкова умело: леките модификации в устройствата ни се представят като пробива на века и техническа революция поне веднъж годишно. Свалям шапка на Apple!
11. Какво ви доставя удоволствие от работата? Не сте ли загубили интерес и вкус към този бизнес?
Като всеки друг специалист във всеки бизнес, най-много обичам да виждам резултатите от работата си, например публикация в списание с наш клиент или видео, което се излъчва по всички телевизионни канали.
И, разбира се, да чуеш от клиента просто "Благодаря!" с радостна усмивка - това ми дава усещане за вдъхновение!
12. Бихте ли искали децата ви да следват вашите професионални стъпки?
Все още не съм мислила по този въпрос, защото всичко се променя толкова бързо - в PR бизнеса, в Русия. Те сами ще решат. Във всеки случай няма да съм против да се насочат към PR-а.
13. Какво бихте пожелали на бъдещите PR-специалисти, а след това и на PR-майсторите?
Искам да пожелая на изгряващите звезди на PR бизнеса здравословна доза наглост и способност да намерят нещо наистина специално в своя клиент: ум, доброта, интерес. Първо трябва сами да се влюбите в клиента и едва тогава да накарате целия свят да загуби ума си по него/нея!
Бих искала да подаря на PR-динозаврите въображаема дъска за, за да могат да маневрират по вълните на непрекъснато променящите се мода, обществени настроения и нови технологии.
Списанието
